Cercetătorii au descoperit că scurtarea telomerilor provoacă îmbătrânirea celulară

Sursă foto: http://www.betterfamilyhealth.org

Puțină lume a auzit până acum despre telomeri, deși aceștia fac parte integrantă din procesul de îmbătrânire pe care îl traversăm cu toții. Telomerii sunt segmente de ADN aflate la capătul cromozomilor, iar rolul acestora este să împiedice cromozomii să se distrugă unul pe celălalt, ceea ce poate conduce la funcționarea defectuoasă a celulelor. Ori de câte ori se divide o celulă, telomerii acesteia devin mai scurți. În cele din urmă, când telomerii devin prea scurți ca să se mai poată divide, celula va deveni nefuncțională sau va muri pur și simplu.

Oamenii de știință de la Universitatea din Michigan au descoperit că stresul de la locul de muncă şi procesul intens de învăţare sunt asociate cu scurtarea accelerată a lungimii telomerilor şi îmbătrânirea celulară.

Echipa de cercetători a efectuat un studiu la care au participat 250 de studenţi la medicină care urmau cursurile facultăţii şi, în acelaşi timp, lucrau în diverse specializări. Acestora le-au fost investigate lungimea telomerilor care protejează ADN-ul de deteriorări în timpul diviziunii celulare. Telomerii sunt indicatori ai îmbătrânirii celulare, deoarece se scurtează lungimea acestora în celulele care urmează să moară.

Rezultatele cercetării au arătat că îmbătrânirea ADN-ului se accelerează de aproximativ şase ori într-un proces intensiv de învăţare. Totodată, efectul negativ depinde de durata cursurilor. De asemenea, o relaţie similară poate fi observată la persoanele cu profesii solicitante, dar şi în situaţii în care o persoană este expusă unui stres prelungit, pentru mai multe săptămâni sau luni.

Sursă: https://medicalxpress.com