Care este relația dintre umiditatea scăzută și virusul gripal?

Sursă foto: https://www.imperial.ac.uk

În ultimul timp, cercetătorii au devenit din ce în ce mai interesați de relaţia dintre umiditatea scăzută şi reacţia sistemului imunitar în faţa virusului gripal. Chiar dacă se știa că temperatuile joase corelate cu umiditatea scăzută ajută la transmiterea virusului gripal, relaţia dintre umiditate şi capacitatea sistemului imunitar în fața acestor viruși rămâne încă neclară.

În cadrul unui studiu recent, oamenii de știință de la Universitatea Yale au utilizat răzătoare modificate genetic, cu acelaşi răspuns imunitar la infecţiile cu virusul gripal ca și oamenii. Experimentul a presupus plasarea cobailor în cutii care să aibă aceeaşi temperatură, dar care prezentau diferite niveluri de umiditate. În urma rezultatelor obținute, echipa de cercetători a observat că umiditatea scăzută are trei efecte principale. În primul rând, aerul uscat limitează capacitatea cililor din sistemul respirator să filtreze virusurile. În al doilea rând, capacitatea celulelor căilor respiratorii de a repara daunele pe care gripa le cauzează la nivelul plămânilor, iar în cel de al treilea rând, afectează producerea de interferon, proteina pe care celulele infestate o eliberează pentru a semnala că există un pericol în organism.

„Se știe că atunci când nivelul de umiditate din aer scade, urmează o creştere a numărului cazurilor de gripă. Dacă descoperirile noastre pot fi replicate şi în cazul oamenilor, acestea oferă o mai bună înţelegere a mecanismului care stă la baza îmbolnăvirii cu gripă”, a afirmat dr. Akiko Iwasaki de la Universitatea Yale.

Sursă: https://www.sciencedaily.com