Atenție! Fumatul provoacă efecte adverse asupra dezvoltării embrionare la nivelul celulelor individuale!

Sursă foto: https://utswmed.org

Potrivit unui studiu publicat în revista on-line Cell Reports, nicotina induce efecte adverse pe scară largă asupra dezvoltării embrionare umane la nivelul celulelor individuale. Cercetătorii au constatat că expunerea la nicotină întrerupe comunicarea celulară, scade supraviețuirea celulelor și modifică expresia genelor care reglează funcțiile esențiale ale acestora.

Oamenii de știință sunt de părere că acest model de celule stem oferă noi perspective asupra efectelor nicotinei în ceea ce privește organele și celulele individuale ale fătului în curs de dezvoltare. Aceste rezultate sunt deosebit de importante, deoarece oferă o bază științifică, în special pentru femeile tinere sau gravide. Fumatul în timpul sarcinii este un factor de risc cunoscut pentru efectele nocive, cum ar fi avortul spontan, încetinirea creșterii și nașterea prematură. Acesta este asociat îndeaproape cu afecțiunile neuro-comportamentale, cardiovasculare, respiratorii, endocrine și metabolice pe termen lung.

În cadrul studiului, oamenii de știință au folosit secvențierea ARN-ului cu o singură celulă pentru a analiza efectele a 21 de zile de expunere la nicotină asupra transcriptomilor unui total de 12.500 de celule generate de organisme embrionare derivate din hESC. Ei au descoperit că supraviețuirea celulară a scăzut, ceea ce sugerează că nicotina poate afecta dezvoltarea embrionului încă din stadiul de preimplantare. Expunerea la nicotină a redus, de asemenea, dimensiunea corpurilor embrioloide, a crescut nivelul de molecule dăunătoare (numite specii reactive de oxigen) și a dus la formarea și diferențierea aberantă a organismelor embrioloide. Mai mult, nicotina a modificat circularea celulelor într-o gamă largă de celule progenitoare diferențiate de hESCs.

Sursă: https://www.news-medical.net