Enzimele din tractul digestiv pot transforma celulele sângelui

Sursă foto: https://www.everydayhealth.com

Potrivit unui nou studiu, enzimele produse de bacteriile din tractul digestiv uman pot desprinde zaharurile care determină tipul de sânge de pe suprafața celulelor roșii. Acest lucru este important, deoarece aceste zaharuri (antigene) pot provoca reacții imune periculoase dacă sunt introduse în corpul unei persoane fără acest tip de sânge. Câteva enzime descoperite anterior de cercetători pot schimba sângele din grupa B în grupa 0, dar grupul nou descoperit de enzime este primul care schimbă eficient sângele din grupa A în grupa 0.

“Acest subiect a fost întotdeauna o provocare pentru noi, însă, acum putem spune că am reușit să descoperim câteva informații utile”, a declarat dr. Stephen Withers de la Universitatea British Columbia.

Având în vedere că grupa de sânge 0 este cea mai rar întâlnită, există o cerere imensă, din cauza faptului că îi lipsesc antigene pe membranele sale celulare, făcându-l un tip de sânge “universal donator”. Cu alte cuvinte, persoanele cu orice grupă de sânge pot primi transfuzii de la un donator care are grupa 0, fără ca sistemul lor imunitar să reacționeze la celulele roșii din sânge. În contrast, celulele roșii de tip A, B și AB au antigeni specifici pe suprafețele lor, ceea ce înseamnă că persoanele cu sânge de tip A pot dona numai persoanelor care au aceeași grupă de sânge, sau la cele cu AB, iar persoanele cu sânge de tip B pot dona doar celor cu tip B sau tip AB. Eliminarea acestor enzime din sânge înainte de o transfuzie ar putea transforma toate tipurile de sânge în sânge universal.

Dr. Withers și colegii săi consideră că enzimele realizate cu ADN extras din microbii intestinului uman ar putea elimina antigene de tip A și B din celulele roșii din sânge. Cercetătorii au găsit aceste enzime cu o metodă numită metagenomics. În loc să cultive microbul printr-un proces dureros, echipa de cercetare a extras ADN-ul din toate microorganismele găsite în intestinul uman.

Din punct de vedere molecular, mucinele reprezintă cea mai mare parte de antigene din celulele sanguine, astfel încât, enzimele pot efectua o sarcină dublă. Mai mult, aceste enzime au fost de 30 de ori mai eficiente în eliminarea antigenelor A, decât alte enzime.

Sursă: https://www.livescience.com