Secreția de mucină în cantități prea mari, cauza unor boli grave

Sursă foto: https://commons.wikimedia.org

În urma unor studii, oamenii de știință au descoperit că atunci când sunt expuse la un alergen sau agent patogen, celulele produc o cantitate prea mare de mucină, într-un timp foarte scurt. Această secreție a mucinei este controlată de calciu. Cercetătorii de la CRG Gerard Cantero-Recasens au dorit să înțeleagă acest proces, pentru a putea dezvolta noi proceduri de tratament în cazul bolilor favorizate de secreția de mucină în cantități anormale, cum ar fi astmul, boala pulmonară obstructivă cronică, boala Crohn și cancerul colorectal.

Studiul, publicat în Journal of Biological Chemistry dezvăluie două proteine ​​numite TRPM4 și NCX, care lucrează împreună pentru a controla secreția mucinei, atât în celulele sănătoase, cât și în celulele derivate de la pacienții cu fibroză chistică. Ei au identificat, de asemenea, o a treia proteină, numită KChIP3 care sesizează nivelurile de calciu din celulele sănătoase pentru a elibera mucinele esențiale pentru menținerea grosimii corecte a stratului de mucus din colon. Celulele posedă mijloace pentru a controla cantitatea de mucină pe care o produc în funcție de nevoile celulare.

Cercetătorii au observat că celulele produc cantități anormal de mari de mucină, dacă sunt influențate de prezența unui alergen sau agent patogen. Aceștia au efectuat o analiză a genomului, identificând 25 de proteine ​​implicate în secreția de mucină în celulele cancerului de colon. Echipa a descoperit, de asemenea, un senzor de calciu, KChIP3, în interiorul celulelor care controlează secreția mucinei. Dacă acest senzor intracelular de calciu este pierdut, provoacă o eliberare masivă de mucină din celulele canceroase de colon.

Studiind diferite tipuri de celule, echipa a descoperit că celulele folosite pentru controlul secreției de mucină sunt aceleași atât în ​​colon, cât și în căile respiratorii.

Sursă: https://www.news-medical.net/news