Descoperiri fascinante cu privire la celulele stem și dezvoltarea embrionară

Sursă foto: https://pulmonaryfibrosisnews.com/

Dezvoltarea embrionară reprezintă un proces de transformare fizică profundă, care a provocat cercetătorii secole la rând. Oamenii de știință și-au dorit  întotdeauna să înțeleagă mecanismele precise care stau la baza apariției complexității organelor și țesuturilor codificate în ADN-ul nostru.

O echipă de cercetători de la Universitatea Harvard, condusă de dr. Nerurkar s-a concentrat pe un aspect particular al dezvoltării embrionare. Aceștia au fost interesați să afle cum un grup de celule stem se poate deplasa de la suprafața embrionului în dezvoltare la centru și se poate transforma într-o foaie plată într-un tub gol. Această structură, cunoscută sub numele de tub intestinal, formează apoi mucoasa întregului tract respirator și gastro-intestinal.

Echipa a descoperit că formarea tubului intestinal este determinată de mișcările colective ale celulelor endodermului, un proces prin care celulele traversează distanțe mari în masă. S-a observat că această mișcare colectivă este declanșată de celulele care transformă un gradient molecular într-un gradient de forță, care conduce celulele de la suprafață în embrion.

Rezultatele studiului ar putea avea implicații importante pentru modul în care celulele stem sunt folosite în crearea de organe funcționale în laborator și pentru o mai bună înțelegere a cauzelor care stau la baza malformațiilor gastro-intestinale descoperite la naștere. Identificarea genelor care determină diferențierea celulelor stem în tipuri de celule mature este un pas important spre crearea organelor de înlocuire în laborator.

Cercetătorii au combinat abordările convenționale ale biologiei dezvoltării, inclusiv analiza și manipularea expresiei genelor și microscopia în timp real a mișcărilor celulare în embrionul în curs de dezvoltare, cu metode de inginerie, cum ar fi modelarea matematică și măsurătorile forței și tensiunii. Echipa a constatat că mișcările sunt coordonate prin transformarea unui gradient molecular într-un gradient de forță din celulele care se contractă proporțional cu cantitatea de factor de creștere moleculară (factor de creștere fibroblast). Acest lucru are ca rezultat un atac între celulele endoderm.

Sursă: https://www.sciencedaily.com