Gena care previne tulburările neurologice

Sursă foto: https://www.rte.ie

Conform oamenilor de știință, proteinele alterate pot creea „depozite” dăunătoare (agregate), care pot provoca diferite tulburări neurologice, cum ar fi boala Alzheimer sau Parkinson. Deși cauzele acestor „depozite”de proteine ​​răman încă un mister, se știe că agregatele anormale pot rezulta atunci când celulele nu reușesc să transmită informații genetice corecte proteinelor.

În urma unor studii experimentale, oamenii de știință de la Universitatea California din San Diego au identificat o nouă genă, Ankrd16, care impiedică agregatele proteice.

De obicei, transferul de informații de la genă la proteină este controlat cu atenție, pentru a evita producerea de proteine ​​necorespunzătoare. Ca parte a investigațiilor recente, publicate în revista on-line „Nature”, specialiștii au identificat că Ankrd16 a salvat neuronii specifici celulelelor Purkinje, care mor atunci când controlul eșuează. Fără nivele normale de Ankrd16, aceste celule nervoase, localizate în cerebel, distribuie incorect serinul de aminoacizi, care este încorporat necorespunzător în proteine ​​și determină agregara proteinelor.

“Simplificat, vă puteți gândi că Ankrd16 acționează că un burete care captează serina incorect activată și impiedică acest aminoacid să fie încorporat incorect în proteine, ceea ce este benefic, atunci când capacitatea celulelor nervoase de a corecta greșelile se declanșează “, a declarat dr. Ackerman, din cadrul Universității din San Diego.

Nivelurile Ankrd16 sunt scăzute în celulele Purkinje, făcând acești neuroni vulnerabili la erori de corectare. Ridicarea nivelului de Ankrd16 protejează aceste celule de la moarte, în timp ce îndepărtarea Ankrd16 de la alți neuroni, poate provoca acumularea pe scară largă a proteinelor anormale și, în cele din urmă, moartea neuronală.

Sursă: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180516162516.htm