Factori de risc în apariția bolilor cardiovasculare

Spread the love
Sursă foto: https://www.pixabay.com
Sursă foto: https://www.pixabay.com

Un raport al Uniunii Europene ne arată faptul că infarctul miocardic şi bolile de inimă sunt responsabile pentru 40% dintre decesele cetăţenilor europeni de peste 65 de ani. 22% dintre europenii mai tineri de 65% au murit din cauzele amintite mai sus. România ocupă din păcate un loc fruntaş într-un top al victimelor infarctului miocardic. În acest clasament nedorit, Bulgaria este pe primul loc cu 66% iar România deţine locul doi, cu 59%. Pentru a vă da o dimensiunea a riscului, imaginaţi-vă că la fiecare 30 de minute, un român trece printr-un infarct miocardic. La capătul opus al topului se află Danemarca (24%) şi Franţa (25%).

Factorul principal în apariţia bolilor cardiovasculare este colesterolul ridicat, acesta fiind responsabil de  2.6 milioade de decese anual. Creşterea nivelului de colesterol este cauzată de încărcarea sângelui cu grăsimi pe care le preia din ficat, din intestin sau din alte depozite grase ale corpului. Colesterolul se depune pe pereţii arterelor şi determină astfel sclerozarea vaselor sanguine.

În cazul colesterolului crescut, pe lângă tratamentul medicamentos stabilit cu medicul curant, se recomandă şi schimbarea alimentaţiei şi a stilului de viaţă. Astfel:

  • Evitaţi sedentarismul, faceţi mişcare minimum 30 de minute zilnic.
  • Reduceţi ţigările sau renunţaţi complet la fumat
  • Kilogramele în plus. Persoanele supraponderale (indicele de masă corporală mai mare de 26) prezintă risc crescut de boli cardiovasculare.
  • Evitaţi consumul în exces al   mezelurilor, cărnurilor grase (de porc, vită, vânat, raţă, gâscă), brânzeturilor grase (caşcaval, unt) sau a prăjiturilor, ciocolatelor şi produselor de patiserie cu zahăr rafinat. Se recomandă fructele proaspete, alunele, nucile sau migdalele, legumele crude, carnea slabă de pui, curcan, viţel sau peşte. Dintre lactate , se pot consuma  laptele degresat cu max. 1,5% grăsime, iaurt, caş, urdă, brânză dietetică de vaci. Pentru preararea mâncărurilor, este de preferat să folosiţi uleiul de măsline. Sunt indicate şi pastele făinoase sau cerealele (pâine integrală şi de secară, fulgi de ovăz, grâu germinat, orez nedecorticat).

Noile studii arată că prin consumul de lipide se poate ajunge la o scădere cu 23% a riscului de deces prematur prin boli cardiace.

 

Surse: www.eurostat.com, www.raportuldegarda.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *