Cercetătorii cred că trombocitele au un rol cheie în procesul inflamato, fiind primele responsabile de sistemul imunitar

Sursă foto: https://www.livestrong.com/

Cercetătorii de la Universitatea Laval și de la Centrul de Cercetare Québec au ajuns la concluzia că trombocitele joacă un rol mult mai important în sistemul nostru imunitar, decât se credea anterior. Potrivit unui recent studiu publicat în revista Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), oamenii de știință cred că, în plus față de rolul lor în coagulare și vindecare, trombocitele acționează și ca primi responsabili ai sistemului imunitar atunci când un virus, bacterie sau alergen intră în sânge. Această descoperire, poate determina noi moduri de a trata pacienții aflați în șoc septic cauzat de infecții virale sau bacteriene, precum și persoanele cu boli autoimune, cum ar fi artrita reumatoidă și lupusul.

“Atunci când un corp străin intră în sânge pentru prima dată, provoacă formarea de anticorpi”, a explicat dr. Éric Boilard, autorul principal al studiului și profesor la Facultatea de Medicină din Universitatea Laval. “Data viitoare când acești anticorpi întâlnesc același corp străin, se atașează rapid la suprafața sa pentru a forma complexe antigen-anticorpi, care declanșează un răspuns inflamator“.

Plachetele au receptori care recunosc aceste complexe, ceea ce a determinat cercetătorii să suspecteze că trombocitele au fost implicate în procesul inflamator. Pentru a-și testa ipoteza, au creat complexe antigen-anticorpi în sângele șoarecilor, folosind un virus, o toxină bacteriană și o proteină alergenică. Rezultatele au fost similare în toate cele trei cazuri. Șoarecii au prezentat simptomele clasice de șoc septic sau anafilactic și anume o scădere a temperaturii corporale, tremur, afectarea funcției cardiace, vasodilatație și pierderea cunoștinței. “Am repetat testele efectuate pe șoareci cu aproape toate trombocitele înlăturate, apoi și pe șoareci fără receptori complex antigeni-anticorpi pe trombocitele lor, iar aceștia nu au avut un răspuns fiziologic, ceea ce demonstrează clar rolul cheie al trombocitelor în proces. Celulele sanguine sunt primele pe scenă în timpul unui răspuns imun”, consideră profesorul Boilard.

Cercetătorii au stabilit că șoarecii au intrat în șoc, deoarece trombocitele au eliberat serotonina. „Este aceeași moleculă ca neurotransmițător în creier, dar molecula în plachete este produsă de celulele din intestine. Trombocitele înmagazinează serotonina. Ele conțin 90% din întreaga aprovizionare cu serotonină a organismului și o eliberează în anumite situații”, a explicat prof. Boilard.

Una dintre implicațiile clinice ale studiului este că transfuzia de trombocite pentru pacienții cu șoc septic sau anafilactic ar putea agrava starea lor, prin creșterea cantității de serotonină din sânge. “Transfuzia rămâne importantă, mai ales că acești pacienți prezintă adesea niveluri scăzute ale trombocitelor, dar pentru a preveni problema, receptorii complecși antigeni-anticorpi ai trombocitelor ar trebui să fie blocați înainte de transfuzie”, a spus prof. Boilard. El studiază acum rolul receptorului complex de antigen-anticorpi în bolile autoimmune, cum ar fi artrita și lupusul. “Noi credem că blocarea receptorilor, ar trebui să fie în măsură să îmbunătățească starea unui pacient, fără a afecta tot ceea ce alte trombocite fac”, a mai adăugat el.

Sursa: revista Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)