Noi descoperiri privind cancerul pancreatic

Sursă foto: http://pancreas.imedpub.com

Oamenii de știință din Centrul Național de Cercetare al Cancerului din Spania (CNIO) au reușit să izoleze o subpopulație a fibroblastelor asociate cancerului, care provoacă creșterea tumorală. Ei au descoperit că gena Saa3 este cel puțin una dintre cele care favorizează creșterea tumorii în aceste celule.

Medicii au constatat că la majoritatea pacienților cu cancer pancreatic, diagnosticul apare atunci când boala este deja avansată, iar în prezent nu există un tratament eficient. “În ultimele decenii, nu au existat progrese semnificative în combaterea acestui tip de cancer și, din păcate, statistic, constatăm creșterea incidenței acestei boli. Această tumoare este atât de agresivă și atât de complexă, încât este necesară atacarea ei din diferite surse, nu numai în celulele tumorale. Lucrarea noastră deschide ușa unor viitoare strategii terapeutice, însă, este încă prea devreme să ne gândim la utilizarea sa clinică”, au afirmat cercetătorii de la CNIO în revista Proceedings of the National Academy of Science (PNAS).

Una dintre caracteristicile cancerului pancreatic este aceea că celulele tumorale sunt înglobate în stroma, care reprezintă 90% din masa tumorală și care pare să formeze o barieră (fizică și chimică) ce împiedică tratamentul cu inhibitori, chimioterapie și imunoterapie. Cele mai multe studii s-au concentrat în principal asupra celulelor tumorale, în timp ce celulele care formează stroma sunt în mare necunoscute, în ciuda diferitelor grupuri de cercetare care demonstrează că unele componente ale stroma promovează progresia tumorii. Recent, s-a încercat  eliminarea celor mai abundente celule din stroma, așa-numitele fibroblaste asociate cancerului (CAF), dar s-a obținut efectul opus celui așteptat: tumora a continuat să progreseze cu agresivitate și să se mărească. Interpretarea acestui rezultat a fost că unele dintre celulele eliminate ar putea avea funcții anti-tumorigene.

Prin urmare, cercetatorii și-au concentrat munca de identificare a unei populații de celule stromale, care stimuleaza creșterea tumorii, încercând să  descopere de ce au această capacitate, pentru a putea inversa procesul. Această strategie este considerată a fi  inovatoare, deoarece, în loc să elimine acele celule stromale care ajută tumora, obiectivul a fost reprogramarea lor selectivă.

Dr. Magdolna Djurec, primul autor al cercetării, și dr. Carmen Guerra au explicat că “acum există multe grupuri care caută relația dintre stroma și creșterea tumorii, cu speranța de a găsi noi strategii terapeutice. Eliminarea celulelor stromale poate avea un efect negativ, deci abordarea noastră este de a reprograma stroma în loc să o eliminăm. Este o strategie inovatoare”.

Cercetătorii s-au concentrat asupra unei subpopulații a fibroblastelor cunoscute a juca un rol în inflamație – deoarece inflamația favorizează creșterea tumorală. Prima lor sarcină a fost de a analiza toate genele care sunt exprimate diferențiat în fibroblastele stromale ale tumorii, CAF, în comparație cu fibroblastele țesutului pancreatic sănătos. Ipoteza lor a fost că genele posibile responsabile pentru rolul pro-tumoral al CAF-urilor ar fi exprimate la niveluri înalte numai în aceste fibroblaste și nu și în fibroblastele țesutului sănătos.

Analiza a arătat că gena Saa3 este responsabilă pentru ca CAF-urile să ajute celulele tumorale să progreseze. Când cercetătorii au eliminat expresia acestei gene în CAF, aceste celule s-au comportat ca fibroblaste normale, deoarece au pierdut capacitatea de a ajuta celulele tumorale să progreseze. Cercetătorii au reușit să “reprogrameze” aceste celule, care fuseseră înlăturate din proprietățile pro-tumorale.

“Prin urmare, această constatare poate genera în viitor strategii terapeutice, în combinație cu altele, cum ar fi imunoterapia, chimioterapia sau inhibitorii împotriva căilor specifice de semnalizare a celulelor tumorale”. Dr. Djura crede că rezultatele acestei cercetări pot fi continuate cu success și se pot transforma într-o terapie eficientă, plecând de la idea de a reprograma stoma în loc să fie eliminată. “Este încă prea devreme să ne gândim la aplicarea sa clinică, însă lucrarea relevă o nouă țintă genetică, prin intermediul căreia se pot căuta noi strategii terapeutice”, a afirmat dr. Djura.

În probele de cancer pancreatic recoltate de la pacienți, cercetătorii au identificat aceeași populație de fibroblaste pro-tumorale și au observat că atunci când gena SAA1 (versiunea umană a Saa3) este supraexprimată, prognosticul pentru pacienți este mult mai rău.

Cercetarea începută în 2011, extrem de complexă din punct de vedere tehnic, a reunit diverși oameni de știință, de la experți în bioinformatică la oncologi. Au colaborat CNIO, Universitatea Columbia din New York, Centrul German de Cercetare a Cancerului (DKFZ) din Heidelberg, Universitatea Autónoma din Madrid (UAM), Spitalul Arritxaca din Murcia, Spania.

Sursa: revista Proceedings of the National Academy of Science (PNAS)