Noi terapii pentru bolile de nutritie, cardiovasculare si diabet

Sursă foto: http://360.uaic.ro

Descoperirea unei noi tehnici microscopice deschide drumul spre noi terapii în bolile de nutriție, cardiovasculare și diabet. Cercetătorii de la Universitatea Columbia au dezvoltat o nouă tehnică microscopică care permite urmărirea directă a acizilor grași după ce au fost absorbiți în celulele vii. Această descoperire ar putea avea un impact semnificativ în înțelegerea și tratarea obezității, diabetului și bolilor cardiovasculare.

Noua tehnică microscopică permite urmărirea directă a acizilor grași după ce au fost absorbiți în celulele vii. Cercetătorii au înlocuit atomii de hidrogen din acizii grași cu izotopul lor, deuteriu, fără a schimba proprietățile fizico-chimice și comportamentul moleculelor. Prin această comutare, toate moleculele obținute din acizi grași pot fi observate în interiorul celulelor vii, folosindu-se o tehnică avansată de imagistică denumită microscopie stimulată Raman (SRS).

Cercetătorii au remarcat că procesul celular de construire a membranei celulare de la acizi grași saturați are ca rezultat patch-uri de membrană întărită, în care moleculele sunt “înghețate”. În condiții sănătoase, această membrană trebuie să fie flexibilă, iar moleculele să fie fluide. Lanțurile rigide, drepte, lungi de acizi grași saturați rigidizează moleculele lipidice și le determină să se separe de restul celulei membranei. Cercetarea a evidențiat că acele molecule lipidice se acumulează în “insule” sau grupuri strânse, care nu se mișcă prea mult – o stare pe care o numesc “solid”. Pe măsură ce mai mulți acizi grași saturați intră în celulă, acele insule cresc în dimensiune, creând inelasticitate crescută în membrană și dăunând treptat întregii celule. Moleculele lipidice fabricate din acizi grași nesaturați poartă o înclinație în lanțurile lor, ceea ce face imposibilă alinierea lor, așa cum se întâmplă cu moleculele saturate. Ele continuă să se miște liber în loc să formeze grupări staționare. În mișcarea lor, aceste molecule se pot șterge și pot aluneca între lanțurile saturate de acizi grași acumulați.

“Am constatat că adăugarea de acizi grași nesaturați ar putea” topi “insulele de membrane înghețate de acizi grași saturați”, a spus primul autor Yihui Shen, student absolvent al Universității Columbia. Acest mecanism nou poate explica parțial efectul benefic al acizilor grași nesaturați și modul în care grăsimile nesaturate, cum ar fi cele din ulei de pește, pot fi protectori în unele tulburări lipidice.

Este pentru prima dată când cercetătorii au reușit să vizualizeze distribuția și dinamica acizilor grași, în detaliu, în interiorul celulelor vii. Cercetarea a relevat o stare fizică toxică, necunoscută anterior, de acumulare de lipide saturate în interiorul membranelor celulare.

“Comportamentul acizilor grași saturați, odată ce au intrat în celule, contribuie la boli majore și adesea mortale”, a spus Min. “Vizualizarea modului în care acizii grași contribuie la boala metabolică a lipidelor ne oferă informațiile fizice directe de care avem nevoie pentru a începe să căutăm modalități eficiente de tratare a acestora. Aceasta cercetare deschide drumul către terapii legate de bolile lipidelor.

sursa /www.sciencedaily.com/